Strep A test, czyli błyskawiczny test na paciorkowca

Strep A test, czyli błyskawiczny test na paciorkowca.

Paciorkowce to bakterie, które mogą wywoływać choroby o różnym stopniu ciężkości. Może wystąpić względnie niegroźne zapalenie gardła (często rozwijające się w anginę). Nieleczone zakażenie może również prowadzić do kłębuszkowego zapalenia nerek czy też groźnego dla życia zapalenia opon mózgowo-rdzeniowych.

Wskazania do wykonania testu na obecność paciorkowca

Strep A test wykonywany jest między innymi, kiedy wystąpią objawy intensywnego bólu gardła, głowy, wysokiej gorączki i pojawia się biały nalot na migdałkach. U dzieci często występuje także ból brzucha i wymioty. Dzięki testowi lekarz może rozróżnić czy wystąpiła infekcja bakteryjna czy doszło do zakażenia wirusowego. W obu przypadkach objawy mogą być podobne. Istotne znaczenie ma to w przypadku leczenia, gdyż leki stosowane przy zakażeniu paciorkowcami nie działają na wirusy.

Na czym polega test?

Test wykonuje się w celu wykrycia paciorkowca ropnego. Pobiera się materiał z okolicy zakażenia (w przypadku anginy z gardła) na czczo bądź kilka godzin po posiłku, za pomocą tzw. wymazówki. Nie należy płukać jamy ustnej kilka godzin przed badaniem i poinformować lekarza o przyjmowanych aktualnie lekach. Po pobraniu materiału lekarz nanosi go na pasek testowy a wynik znany jest już po chwili. Wynik negatywny to pojawienie się jednego paska na teście oznaczający, że infekcja nie jest spowodowana bakterią paciorkowca. Wynik pozytywny to dwie kreski na teście oznaczająca infekcję spowodowaną przez tą bakterię. Strep A test jest czuły, wiarygodny i szybki. Bardzo dobrze spisuje się w sytuacji kiedy nie mamy możliwości wykonania posiewu a stan chorego wymaga natychmiastowego leczenia.

Strep A test w Kids Clinic

W gabinecie pediatry w naszej klinice istnieje możliwość wykonania testu na obecność paciorkowca. Zapraszamy zatem na wizytę i konsultację do naszego pediatry.

Rejestracja pod numerem tel. 510 935 395 pod przez formularz dostępny na naszej stronie.